tisdag 7 juli 2015

Vi har alla ett litet Grekland inom oss!

Jag undrar emellanåt och allt oftare på senare tid vad som har hänt med vårt samhälle? Min historik bakåt sträcker sig till 60-talet och gör inte på något vis anspråk att vara heltäckande. Men det är mina erfarenheter, mina tankar och för mig så har vi av någon outgrundlig anledning fått ett betydligt hårdare samhälle än det jag "lämnade" som barn och tonåring.

Vad beror denna förändring på?

Nu i dagarna så skrivs det massor om Grekland och de problem som grekerna står inför. Ekonomin är för dom minst lika stentuff som för många människor och familjer i vårt land även om Sverige som land inte har just den verkligheten. På samma sätt som Grekland ställs inför tuffa krav från sina långivare och de åsikter som dessa för fram om hur landet ska drivas. Så lever även en stor del av människorna i vårt land menar jag där banker, kreditbolag och mindre seriösa företag fullständigt styr över deras vardag. Brukar bara citera Göran Persson i ett avseende nämligen "Den som är satt i skuld är icke fri". Ett mycket träffande påstående som dessutom är sant.

Självfallet ska skulder betalas men när man ger villkor till Grekland som känns på gränsen till oseriösa och samtidigt är förvånad över att grekerna röstar Nej i folkomröstningen så kan man fundera på hurdan empati EU har för sina medlemsländer?!

Vill flika in att jag är numera en stor anhängare av EU och ser många fördelar med ett nära samarbete men ledordet för mig är Lika villkor!

Motsvarande gäller även hur beteendet är från många långivare mfl gentemot privatpersoner och företag. Bristen på empati i dagens samhälle är enorm och man tror sig ofta kunna behandla människor precis hur man vill bara för att man kan.

Frågan kvarstår dessvärre om vad detta egentligen beror på?!

Men att grekerna röstade som de gjorde, det har jag full förståelse för!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar